Mødrehelse

Trygg start på livet

Mødrehelse

Trygg start på livet

Mangeårig innsats mot spedbarnsdødelighet har gjort at nitti prosent av mødrene i dag føder i trygge omgivelser. Jane er en av dem.

–Smertene var nesten helt uutholdelige. Men da jeg fikk se barnet, glemte jeg alt det vonde, forteller Jane Kalikhoka (19).

Det er bare noen få timer siden hun kom hjem fra Kamyana helseklinikk, i med sin nyfødte sønn. Nå ligger han og sover fredfullt rett på gulvet i den vesle jordhytta, ømt inntullet i de fineste tøystykkene Jane har kunnet oppdrive.

Livsviktig helseklinikk

Hytta har Janes mann, den nybakte pappaen John Kalikhoka (19), bygget selv. Hadde det ikke vært for Kamyana helseklinikk, som er bygget i samarbeid med Kirkens Nødhjelp, ville Jane nok født sønnen sin nettopp her i hytta, på dette jordgulvet. Uten de trygge hendene til en jordmor, uten tilgang til rent vann, uten så mye som en saks til å klippe over navlestrengen med. Selv om stadig flere kvinner i Malawi de siste årene har fått mulighet til å føde på en klinikk, føder fortsatt én av ti kvinner hjemme, uten hjelp av kvalifisert helsepersonell.

Til tross for den høye spedbarnsdødeligheten i landet, fikk Janes sønn en trygg start på livet. Jane er takknemlig for at hun fikk føde på Kamyana helseklinikk:

– Hvis jeg hadde født hjemme, ville risikoen for komplikasjoner vært mye større, sier den nybakte moren.

Pappa med: John gleder seg til å være en engasjert pappa og hjelpe Jane med å stelle deres lille sønn.

Engasjerer fedre

Kirkens Nødhjelp involverer også malawiske fedre i vårt arbeid. Blant annet legger vi vekt på dialog med fedrene gjennom oppsøkende helseteam som reiser rundt på landsbygda.

John ønsker å være en engasjert pappa. Ikke bare gleder han seg til å lære sønnen å spille fotball, men han vil også ta aktivt del i omsorg og stell mens gutten er baby.

– Jeg vil hjelpe til med å stelle ham, og når han våkner på natta, skal jeg stå opp sammen med Jane og bysse ham til han sovner igjen, lover han.

Fakta:

Helseklinikken i Kamyana er en av klinikkene Kirkens Nødhjelp har bygget i Malawi sammen med den lokale samarbeidspartneren CHAM, som står for 40 % av helsetjenestene i landet. Sammen bygger og utstyrer vi helseklinikker og fødestuer og utdanner sykepleiere og jordmødre.

Les mer om

Arbeidet vårt med å få pappaene med!

Les hvordan