Beirut på randen av kollaps

Over halvparten av Beiruts befolkning lever nå under fattigdomsgrensen. Etter eksplosjonen er mange husløse og matmangelen er stor. Kirkens Nødhjelp jobber hver dag på spreng for å dekke store humanitære behov.

Hovedbilde.jpg

Karma Hrayni (90) og hennes 65 år gamle handikappede sønn Nabil har i utgangspunktet ingenting å leve av. Etter eksplosjonen i Beirut fikk de det enda tøffere. Kirkens Nødhjelp sørger nå for at de får varme måltider tre dager i uken.

Lukten er stram, og kakerlakkene kravler rundt i den knøttlille leiligheten. 90 år gamle Karma Hrayni og hennes 65 år gamle handikappede sønn Nabil har i utgangspunktet ingenting å leve av, men får noe hjelp fra den lokale kirken, og et par naboer i det fattige nabolaget Karm el Zeitoun i Achrahfieh i Beirut.

Etter den katastrofale eksplosjonen som ødela store deler av Beirut, sørger nå Kirkens Nødhjelp for at Karma og hennes sønn får varme måltider tre ganger i uken. Karma uttrykker stor takknemlighet for hjelpen hun får.

Da den fatale eksplosjonen, som kostet minst 172 personer livet, rammet byen 4. august satt Karma utenfor leiligheten sin. Hun ble blåst inn i veggen av det voldsomme trykket som ødela vinduene og vannsisternen i leiligheten hennes. Vinduene er nå dekket til av plast i påvente av at hjelpsomme naboer skal hjelpe dem å sette inn nye.

Fattigdom og matmangel

300.000 mennesker ble umiddelbart husløse, nå tre uker senere mangler anslagsvis over 160.000 mennesker et hjem i Beirut. 55 prosent av Beiruts befolkning lever nå under fattigdomsgrensen.

Matmangelen er stor i Beirut og mange har verken tilgang til mat eller mulighet til å lage mat fordi hjemmene deres er ødelagt. Derfor sørger Kirkens Nødhjelp for varm mat til dem som er hardt rammet av eksplosjonen.

Humanitære arbeidere.jpg

REDDER LIV: Kirkens Nødhjelp og lokale partnere jobber nå på spreng for å ivareta menneskene som har blitt hjemløse etter den fatale eksplosjonen i Beirut. Blant annet deler vi ut mat og pakker med såpe- og hygieneprodukter for å hindre spredning av covid-19. Foto: Kirkens Nødhjelp/Håvard Bjelland.

Marel Berbarian (65) ble bare for noen måneder siden enke, og sørger fortsatt over tapet av ektemannen. 4. august var hun hjemme sammen med sine to døtre i den sparsommelige leiligheten i 5. etasje i sentrum av Beirut. Så kom eksplosjonen. Dører og vinduer ble blåst inn, møbler og annet inventar ble kastet rundt. Marel og den ene datteren satt på motsatt av side av veggen som vender mot havna, der den katastrofale eksplosjonen skjedde, og klarte seg noenlunde bra. Den andre datteren satt på taket, og ble blåst med full kraft mot veggen. Hun fikk mindre fysiske skader, men er fortsatt sterkt traumatisert.

– Jeg mistet mannen min, og hadde ikke klart å miste en av døtrene mine, sier Marel og gnir seg i øynene. En god nabo som bodde i nabobygget, befant seg også på taket. Han ble tatt av den enorme trykkbølgen, falt fem etasjer ned og døde momentant.

Leiligheten er fortsatt så ødelagt at Marel sover på taket under enkle presenninger. Hun vet ikke hva hun skal gjøre om hun ikke får hjelp til å utbedre skadene før høstkulda kommer. Hun lever på nesten ingenting, men får nå et varmt måltid av Kirkens Nødhjelp og vår lokale partner IOCC tre ganger i uka.

– Det er næringsrik og nydelig mat. Jeg er så glad og veldig takknemlig, sier Marel og tar seg til hjertet.

Kvinne på taket.jpg

Marel Berbarian (65) ble bare for noen måneder siden enke. Da eksplosjonen rammet beirut var hun hjemme med sine to døtre. Vinduer ble blåst inn, og møbler og annet inventar ble kastet rundt.Foto: Kirkens Nødhjelp/Håvard Bjelland.

En stor humanitær krise

Libanon var allerede i dyp krise før det smalt etter årevis med økonomisk vanstyre og korrupsjon. Landet som allerede huser 1,5 millioner syriske flyktninger, er hardt rammet av fattigdom, konflikt, pandemi og økonomisk og politisk krise.

Antall tilfeller med covid-19 har doblet seg i Beirut etter eksplosjonen, og mange har fått en mye tøffere hverdag. Kirkens Nødhjelp hjelper også til med å skaffe husly og deler ut hygieneartikler.

– Vi har et kollektivt ansvar for å bidra til gjenoppbyggingen av sivilsamfunnet, støtte menneskene som bor her og som nå føler sinne, bitterhet og frustrasjon over den fortvilte situasjonen Libanon befinner seg i. På tvers av religiøse grenser ønsker folk å få svar på hvordan dette kunne skje, og om politikere kan finne sammen i byggingen av et stabilt land, sier Kirkens Nøhjelps landdirektør Benedicte Næss Hafskjold.

Kirkens Nødhjelp har arbeidet i Libanon siden 2013 og hjelper de mest sårbare menneskene, de som mangler rent vann, mat og et trygt sted å være.

Les mer om vårt arbeid i Libanon her

Slik jobber vi i katastroferammede Beirut