Menighetsbladartikkel

Sett fokus på Kirkens Nødhjelp sitt arbeid ved å trykke denne artikkelen i menighetsblad eller på menighetens nettsider. Eller send den til lokalavisa! Finnes på bokmål.

Menighetsbladartikkel 2023 bokmål

Menighetsbladartikkel 2023 nynorsk

Menighetsbladartikkel 2023 nordsamisk

Last ned bilde 1

Last ned bilde 2

julegreier.jpg
Foto: Kirkens Nødhjelp

Et barn er født

Familien på åtte bor i en skitten kjeller på niende året etter at de flyktet fra Syria til Libanon. Åtte måneder gamle Mohamad har alle odds mot seg.

I det vi går inn i den nedslitte bygården, begynner vi å gå opp trappene, men blir fort bedt om å snu for å gå ned. Nedover og nedover. Forbi søppelrom, oppbevaringsrom og nærmere og nærmere lukten av kjeller.

Til slutt stopper vi nederst, hvor det for det meste er boder, noe tøy som henger til tørk og stabler av ting ingen andre trenger. Moren trekker en fillete gardin til siden, og viser oss inn på et rom med tre madrasser. Her bor de alle sammen. Mor, far og seks søsken. Her endte flukten fra Syria og drømmen om et nytt liv etter krigen.

Støtte til mor og barn

I ni år har familien kommet til helsesenteret vi driver sammen med våre partnere, vi tok oss av moren da hun ikke klarte å betale for seg på butikken. På helsesenteret har barna fått tett oppfølging, i tillegg til både vaksiner og medisiner.

– Livet er hardt, sier moren stille. Hun ønsker å være anonym. Slik de bor er for skamfullt for henne å vise frem.

Helsesenteret har støttet moren gjennom fødslene, men også sørget for at de har fått penger til mat, klær, bleier og hygieneartikler.

– Vi hadde ikke klart oss uten, sier hun.

Familien på åtte er bare en av mange familier som sliter i Libanon nå. Prisene på mat har mangedoblet seg, det offentlige tjenestetilbudet har kollapset, folk har mistet sparepengene sine og fattigdommen øker fort. Kjønnsbasert vold har økt med 300 prosent, og vannmangelen er enorm. Landet er også hardt rammet av Ukrainakrigen. I Libanon er det nå en femdobling av bensinprisene, firedobling av prisen på matolje og firedobling av prisene på brød og sukker siden Ukrainakrigen brøt ut.

jul 2.jpg
Foto: Kirkens Nødhjelp

I over 20 år har Kirkens Nødhjelp drevet helsesenter her, og Fady Iskandar, som er prest og samarbeidspartner, sier at situasjonen for menneskene her har forverret seg bare de siste årene.

– Vi har ikke sett begynnelsen en gang, problemene har bare blitt større og større. Volden øker, fattigdommen øker og mange sliter, sier han.

Kirken ligger rett over gata for helsestasjonen, og er syrisk ortodoks. St. Jacob er kjent for å ta imot minoriteter fra Syria, Irak og fattige fra Libanon.

– Vi vil dessverre bare se flere problemer i fremtiden.

Aldri før har det vært viktigere at kirken og helsesenteret står sammen. Kirken ser hvem som har det ekstra tøft, og henviser dem til helsesenteret, slik at de får hjulpet der nøden er størst.

Vi skal snart feire jul og minnes den natten spedbarnet, Jesus, ble født inn i en verden med konflikt, fattigdom og nød. Men selv om verden rundt var kaotisk, så var han trygt omringet av sine nærmeste. Mohamad er et av de barna som er omringet av sine nærmeste, selv om han ble født inn i den samme verden som Jesus. En verden med konflikt, fattigdom og nød.

Vårt oppdrag er å hjelpe barn som Mohamad og liknende familier. Sammen med deg kan vi gi enda flere barn og deres mødre, tilgang til hjelp under fødsel, vaksiner, penger til mat, klær, bleier og hygieneartikler.

SLIK GIR DU ÅRETS VIKTIGSTE JULEGAVE:

Vipps et valgfritt beløp til 2426.

-Send GAVE på sms til 2426 og gi 300 kroner.

Gavekonto: 1594.22.87248