Kirkens Nødhjelps blogg

Endelig fred i Sør-Sudan?

Sør-Sudans President Salva Kiir Mayardiit og hans viktigste opponent SPLM-IO leder, Dr. Riek Machar har den siste uka møttes først i Addis Abeba, så i Khartoum og tilslutt blitt enige om en våpenhvile som skal tre i kraft midt på dagen lørdag 30.Juni. Men det er få som virkelig tror at dette vil skje.

Konflikten i Sør-Sudan har skapt enorme menneskelige lidelsern I Padiet flyktningleir i 2016 ventet 47.000 internt fordrevne sør-sudanesere på et bedre liv. I leiren i Jonglei fantes det ikke nok mat eller vann for flyktninger som måtete vente i måneder for å få tak over holdet. Foto: Sofi Lundin / Kirkens Nødhjelp.

Sviktet tidligere

Begge de to lederne har hatt flere muligheter før, og sviktet sitt land og sitt folk. Sør- Sudan er i dag et land med nærmere 2,5 millioner mennesker på flukt i nabolandene Uganda, Kenya, Etiopia og Sudan og en million på flukt i eget land.

Landet er i en formidabel mat krise og på kanten av og til dels i full hungerskatastrofe. Samtidig har det oppstått et utall av nye opposisjonsgrupper, så mange som 40 er det antallet det opereres med i dag.

Lederskap uten tillit

De to hovedaktørene har hatt utallige muligheter til å bygge fred etter at Sør-Sudan ble etablert som egen stat i 2011, men så langt ikke levert. Tvert imot våpenhvileavtale etter våpenhvileavtale blitt brutt og landet har blitt trukket dypere og dypere inn i en konflikt som det vil ta generasjoner å heles fra, med ubeskrivelige overgrep på egen befolkning fra begge sider i konflikten.

Nyanpuri Nyot (50) fra Uror County sammen med barna Nyankuel Thon (25) Nyanjai Thon (8) og Nyanmoth Thon (6). Foto: Sofi Lundin / Kirkens Nødhjelp.

Presset på lederne har økt de siste månedene, med sanksjoner mot lederskapet og «en siste sjanse» fra The African Union (AU), the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) som har fasilitert forhandlingene. I løpet av den siste uken i Addis Abeba og Khartoum har presset på de to lederne vært enormt, før nyheten om våpenhvile til slutt kom.

Lang vei til fred

Vi håper at den nye avtalen som partene har inngått vi føre til varig fred, men at våpnene virkelig tier lørdag er vel mer et håp enn en reell mulighet. Og om det skulle skje så er veien lang, både for de som skal vende tilbake til landsbyer, hjem og jord som har vært forlatt og må bygges opp igjen. Spørsmålet er om befolkningen i Sør-Sudan tør å ta sjansen en gang til på å vende tilbake og å stole på sine ledere. De neste dagene og ukene vil vise om tilliten kan gjenoppbygges.

Del innlegget