Spørsmål og svar

Her får du svar på vanlige spørsmål om vanlige giverspørsmål.

Hvordan kan jeg støtte Kirkens Nødhjelp?

Det finnes flere måter du kan støtte vårt arbeid på:

  • Bli fast giver og støtt oss månedlig gjennom AvtaleGiro. Du kan enkelt signere fast giveravtale med bank ID eller velge å bli tilsendt et AvtaleGiro skjema her
  • Gi en enkeltgave enten gjennom våre nettsider eller på vårt gavekontonummer: 1594.22.87248
  • Gi bryllupsgaven, minnegaven eller bursdagsgaven til oss. Les mer om merkedager eller minnegaver
  • Før Kirkens Nødhjelp opp i ditt testament
  • Min aksjon. Nå kan du, vennegjengen, familien, menigheten, klassen eller bedriften starte og drive deres egen aksjon for en sak dere brenner for. Du kan opprette din aksjon her

Kan jeg få skattefradrag når jeg gir til Kirkens Nødhjelp?

For å få skattefradrag for din gave til Kirkens Nødhjelp krever myndighetene at vi rapporterer inn beløpet for deg, sammen med ditt 11-sifrede fødselsnummer (fødselsdato og personnummer). Så sant vi har ditt fødselsnummer, vil vi sende rapport til skattedirektoratet for alle gaver over 500 kr, og totalsum gaver gitt til Kirkens Nødhjelp vil automatisk komme til fratrekk i beregningen av skatt i din selvangivelse. Det gis fradrag for gaver opp til 30.000 kr per år. Dette innebærer opp til 7200 kr (24%) i skattefradrag.

Les mer om skattefradrag

Hvordan melder jeg om adresseendring?

Du kan melde fra om adresseendring på telefon eller epost til Giverservice.

Hvordan stopper jeg post?

Du kan stoppe post ved å melde fra til Giverservice på telefon eller epost.

Hvordan behandler Kirkens Nødhjelp personopplysninger?

Kirkens Nødhjelp oppbevarer ditt navn, din adresse og informasjon om gaven du har gitt. Vi utleverer aldri ditt navn og adresse til andre. Les mer om hvordan vi behandler personopplysninger

Hva vil det si å være Fast giver?

Å være fast giver innebærer å støtte Kirkens Nødhjelp med en fast giveravtale via AvtaleGiro hver måned. Det er også mulig å være fast giver ved å få tilsendt en giro i posten hver måned. Det finnes ingen binding på giveravtalen og du har selv full kontroll over hvor lenge og hvor mye du vil gi. Ta kontakt med Giverservice dersom du ønsker å endre din giveravtale eller har andre spørsmål.

Hvordan fungerer AvtaleGiro?

AvtaleGiro er en elektronisk avtale via din bank hvor et beløp automatisk blir trukket hver måned, om begge parter er enige. En AvtaleGiro hos Kirkens Nødhjelp er en fast giveravtale der du selv har full kontroll over avtalen og selv bestemmer hvor lenge og hvor mye du vil gi. Ta kontakt med Giverservice om du ønsker endring i avtalen, så ordner vi det for deg.

Hva gjør jeg hvis jeg skal bytte kontonummer for giveravtalen?

Hvis du skal bytte kontonummer må det signeres en ny avtale. Ta kontakt med Giverservice på epost eller telefon og så hjelper vi deg med byttet og avslutter avtalen med det tidligere kontonummeret.

Hvordan kan jeg øke mitt månedlige beløp?

Du kan øke ditt månedlige beløp ved å kontakte Giverservice, så vil vi endre beløpet i avtalen din. Beløpet vil automatisk endre seg i avtalen i banken din også.

En giver har gått bort. Hvordan melder jeg ifra om dette?

Ta kontakt med Giverservice på telefon eller epost, så stopper vi alle krav og utsendinger.

Hvordan gir jeg gaver til Kirkens Nødhjelp i min bursdag / mitt bryllup?

Det er mulig å gi gaver til kirkens nødhjelp i forbindelse med bryllup, bursdager og andre merkedager. Les mer om Merkedagsgaver eller kontakt oss på Giverservice.

Hvordan kan jeg gi gave i forbindelse med en begravelse?

Se informasjon om minnegaver

Hvordan fungerer Min Aksjon?

Nå kan du, vennegjengen, familien, menigheten, klassen eller bedriften starte og drive deres egen aksjon for en sak dere brenner for. Med din egen innsamlingsaksjon er det du som er innsamlingsleder, men pengene går direkte til Kirkens Nødhjelp. Alle som gir til aksjonen kan være trygge på at pengene kommer frem. Du kan opprette din aksjon her