Kirkens Nødhjelps blogg

Flommen tok alt

Nyamikhyia har praktisk talt mistet alt hun eide. Huset og alle hennes eiendeler er ødelagt. Flomkatastrofene i det sørlige Afrika rammer de som har minst.

Nyamikhyia Zuhuwawu er usikker på hvor gammel hun er. – Nei det blir bare gjetning, sier hun med et beskjedent smil. Naboene mener hun kan være rundt 70 år.

Jordflekken hvor Nyamikhyia Zuhuwawu dyrket maten hun trengte er totalt ødelagt. Hun dyrket durra, en viktig matplante i denne delen av landet. Durraen, som skulle sikre henne mat for det kommende året er nå vasket vekk av av vannet. Avlingen var på det nærmeste klar til å bli høstet.

Utsiktene for trygg tilgang til mat var lyse. Så kom altså regnet og vinden og ødela huset, avlingene, alt.

Jeg er i Nsanje, helt sør i Malawi, for å møte menneskene som for kort tid siden opplevde mange dager i strekk med kraftig nedbør. Og som om ikke det var nok, feide syklonen Idai inn over landet etter først å ha gjort enorme skader i nabolandene Mosambik og Zimbabwe.

Naturen tok over

De siste rapportene fra Malawiske myndigheter viser at 740 000 mennesker i landet er berørt av ødeleggelser, som følge av flom og kraftig vind. 76 000 mennesker har måttet flytte fra sine hjem, 56 mennesker er døde og nesten 600 er skadet. Av Malawis 28 distrikter er 14 rammet av ødeleggelser. Hardest rammet er distriktene sør i landet.

Tilbake til Nyamikhyia. Hun er enke og bodde alene i huset sitt da uværet traff landsbyen Mguda på ettermiddagen 5. mars.

– Da regnet og vinden kom, ga huset mitt etter for naturkreftene forteller hun.

Siden da har hun søkt ly i et av klasserommene på den lokale skolen på natta, sammen med mange andre. Bare i Mgua er det mer enn 350 familier som er berørt. På dagtid oppholder de seg utendørs, slik at undervisningen av skolebarna kan gå som normalt inne i klasserommene.

Fare for sykdommer

Ikke bare er det en stor usikkerhet at avlinger har gått tapt.

I tillegg er tilgangen til rent drikkevann og gode sanitær- og hygieneforhold er en stor utfordring for de aller fleste malawiere som nå sliter med etterdønningene av uværet. Det rapporteres allerede om flere tilfeller av sykdommer blant de som bor i de midlertidge leirene.

Skabb, øyeinfeksjoner, kolera og diaré, for å nevne noen. Tilgang til rent drikkevann og skikkelige sanitærforhold er helt avgjørende for å unngå store sykdomsutbrudd.

Sikrer rent vann

Kirkens Nødhjelp har derfor satt i gang arbeid med å sikre nettopp gode vann- og sanitærforhold for Nyamikhyia, og andre flomrammede i Nsanje-distriktet. Sammen med lokale partnere håper vi å nå ut til over 10.000 mennesker i de nærmeste dagene og ukene.

Førsteprioritet er å sikre tilgang til rent vann for så mange som mulig. Videre vil vi bygge, eller rehabilitere latriner. Samtidig er det viktig å gi opplæring i god praksis hva gjelder personlig hygiene.

Gjennom disse aktivitetene vil vi utgjøre en forskjell i livene til 2.500 familier, og bidra til at det som i utgangspunktet synes som en håpløs situasjon, ikke utvikler seg til å bli enda verre.

Gi en gave med Vipps:

Gå inn på «Kjøp og betal» og send ditt bidrag på 2426.

Gi en gave på SMS:

Send kodeord VANN til 2426. Da gir du 200 kroner, som blir belastet telefonregningen din.