Historier

Et barn er født i Kongo

Når Maria (20) ser på sønnen Victor, prøver hun å ikke tenke på hva hun har opplevd, for hun vil ikke svikte ham.

Rømte fra et liv som ikke er noe liv

- Hver dag bomber og nye døde. Vi var nødt til å flykte, sier Aras Alismail fra Aleppo i Syria. Etter 20 dager på flukt er han og familien glade for å å ha kommet til Serbia, men målet er Tyskland. – Eller et annet land hvor vi kan leve trygt og ikke...

Livets vanskeligste valg

Flyktningene fra krig og nød strømmer til Europa fra flere kanter. I Ungarn møter Internasjonale Kirkens Nødhjelp hver dag tusenvis av mennesker som har gått lang for å komme dit de er nå; På vent for en trygg og verdig hverdag.

Flyktningleire i Beograds parker

- Rett utenfor hotellet vi bor på, er det satt opp en teltleir som huser mellom 200 og 300 mennesker. Det er veldig spesielt, og trist, å se flyktningeleirer midt i en europeisk hovedstad, sier Kirkens Nødhjeps beredskapskoordinator Renata Ellingsen.

Flyktninger på Chios

Tusenvis av flyktninger strømmer nå til Hellas hver dag. Internasjonale Kirkens Nødhjelp er møter disse flyktningene på deres vei videre inn i Europa, på leting etter en trygg hverdag. På den greske øya Chios kom familiefaren Moussa i land forrige uke.

Fra nødhjelper til flyktning

– Jeg ønsker bare et liv, et verdig liv. Gjøre en jobb og leve, sier Mohammad (19) som selv var frivillig nødhjelper før Aleppo ble jevnet med jorden. Nå er han en av tusenvis av livredde mennesker på flukt gjennom Hellas.

Dråper av håp

En søyle av vann danser mot den skarpblå himmelen. Midt i vannspruten står Agnes og bobler av glede. Hun har nettopp smakt friskt, naturlig og rent vann for første gang.

Klimaendringene handler om oss

- Det er få i Kenya som driver med klimautslipp. De driver bare med klimatilpasninger, sier Ingrid Olava, som ble med Kirkens Nødhjelp til Kenya som klimavitne.

Et barn er født i barmhjertighet

Et barn er født i El Rahme, arabisk for barmhjertighet, en uformell bosetting for syriske flyktninger nord i Libanon. Lille Taha trosset legenes råd og kom til verden i familiens telt, med pappa Hussein som fødselshjelper.

En drøm for en datter

Higino Filimone fra Mosambik drømmer om at verdens ledere vil klare å bli enige om en klimaavtale innen utgangen av året, slik at datteren på fire kan vokse opp i trygghet.