– Vi gratulerer dr. Denis Mukwege og Nadia Murad med Fredsprisen

Det er en stor glede for arbeidet mot kjønnsbasert vold at vår gode samarbeidspartner gjennom 24 år, Dr. Denis Mukwege har fått Nobels fredspris sammen med Nadia Murad for sitt utrettelige arbeid for et tema verden har forsømt.

Dr. Denis Mukwege ved Panzi sykehuset i Kongo. Foto: Endre Vestvik / Kirkens Nødhjelp.

– Dette er en pris som anerkjenner at voldtekt er et stort problem i krig og konflikt, og et enormt samfunnsproblem i Øst-Kongo og verden for øvrig. Denne prisen bør intensivere arbeidet mot kjønnsbasert vold, og med å stille overgripere til ansvar, sier konstituert generalsekretær i Kirkens Nødhjelp, Lisa Sivertsen.

Risikerer livet

Kirkens Nødhjelp har samarbeidet med Mukwege og støttet hans arbeid helt siden 1994, da han ledet et arbeid med et mobilt sykehus som behandlet kvinner med skader i underlivet etter krigsvoldtekter. Ved hjelp av krefter fra Norge blant annet, fikk han bygget Panzi Hospital og i 1999 stiftet han Panzi Foundation.

– Mukwege er ikke bare en lege som gjør et avgjørende arbeid for kvinner i regionen, han er også en politisk aktivist som kjemper for kvinners rettigheter i samfunnet, og for beskyttelse av kvinner i krig og konflikt, sier Sivertsen.

Dette gjør at Mukwege selv alltid er i fare, og er avhengig av livvakter for å kunne gjøre det viktige arbeidet han gjør.

Voldtekt er en krigsforbrytelse

Konstituert generalsekretær Lisa Sivertsen.

– Vi må lytte til Mukwege, og bli med han i kampen for å stoppe disse forferdelige overgrepene. Bruk av voldtekt og seksuelle overgrep som et våpen i krig kan ikke lenger overses - det er en krigsforbrytelse. De aller fleste som står bak disse ugjerningene får gå fri uten straff. Denne fredsprisen må lede til at overgriperne stilles til ansvar, ellers vil det aldri ta slutt, sier Sivertsen.

I dag har Kirkens Nødhjelp og Mukwege et viktig samarbeid gjennom rehabiliteringssenteret for kvinner og barn som blir behandlet på sykehuset. Kirkens Nødhjelp har bygget «Dorcas hus», som vi driver sammen med partnere. Her får kvinner som har vært utsatt for grove overgrep arbeidstrening, fysisk og psykisk oppfølging og annen hjelp de måtte trenge. Vi arbeider også med forebyggende helsetiltak i regionen.

Del innlegget

Kjønnsbasert vold og reproduktiv helse

Les mer om Kjønnsbasert vold og reproduktiv helse her

Vi arbeider med kjønnsbasert vold og reproduktiv helse i disse landene:

Den dominikanske republikk Etiopia
Guatemala Kongo