Aktuelt

Lege Jane Manyahi, ved Cardinal Rugambwa Hospital i Dar Es Salaam i Tanzania. Foto: Kirkens Nødhjelp.

Gjennomslag for ny helselov

I syv år har Kirkens Nødhjelp, sammen med vårt kirkenettverk i Tanzania, kjempet for en ny helselov. Lovforslaget har vært utsatt to ganger i parlamentet, men etter omfattende lobbyvirksomhet, gikk lovforslaget gjennom denne uken.

Bilde fra Pakistan. Pakistan er et av mange land som står i akutt gjeldskrise. Et land i gjeldskrise har mindre penger og mulighet til å håndtere uforutsette hendelser, som naturkatastrofer og ekstremvær. Foto av Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

Verste globale gjeldskrise noensinne

Fattige land i det globale sør er inne i den største gjeldskrisen noensinne, viser nye tall som ble lagt fram under høstmøtene i Verdensbanken og Det Internasjonale Pengefondet i Marrakech i oktober.

nobelsfredspris2023

Kirkens Nødhjelp gratulerer den fengslede iranske aktivisten og journalisten Narges Mohammadi med Nobels fredspris for 2023

Statsbudsjett 2024

Regjeringens budsjettforslag mangler 3,1 milliarder til verdens fattigste

Etter den tropiske syklonen Freddy i Malawi, mars 2023. Foto: Fracis Botha/Kirkens Nødhjelp.

Nordisk lederskap for global utvikling

Verden står overfor en rekke kriser. Norden bør ta et ansvar og opprettholde sin internasjonale lederrolle og øke ambisjonene for utvikling og humanitær bistand.

Kirkens Nødhjelp til stede på Arendalsuka

14. august til fredag 18. august ble Arendalsuka 2023 arrangert. Kirkens Nødhjelp var til stede og arrangerte flere samtaler som var knyttet til tematiske områder vi ønsker å løfte politisk: Kampen mot fattigdom, urettferdighet, skatt, utvikling, sult ...