Med livet som innsats

Akkurat nå kjemper våre lokale samarbeidsorganisasjoner med livet som innsats i Aleppo for å yte nødhjelp til folk i den krigstrette byen. I morges sa de farvel til sine på en ordentlig måte, som de gjør hver dag. I tilfelle de ikke ses igjen.

Løpet er avgjort på forhånd

Om noen dager begynner OL i Rio. På banen konkurrerer alle på like vilkår. Alle har, i prinsippet, like muligheter til å vinne. Men slik er det ikke i verden for øvrig.

Fortsatt ustemt

Hvordan kan norsk politikk bli mer samstemt for utvikling?

Evakuert fra Sør-Sudan

Kirkens Nødhjelp har i dag evakuert tre av sine internasjonale medarbeidere fra landkontoret i Sør-Sudans hovudstad Juba, blant dem den norske økonomisjefen Magne Svendsen.

Rapportlansering: De ekskluderende lekene

OL 2016 i Rio de Janeiro vil arrangeres på bakteppe av et politisk kaos uten sidestykke, i et land med økende forskjeller mellom fattig og rik. Allikevel vil Brasil fremstå som et festpyntet land, der mye ikke stemmer med virkeligheten. Men hva skjuler...

- Får dytt i ryggen, burde fått spark bak

Stortingets innstilling til Oljefondsmeldingen kommer i dag. Kirkens Nødhjelp er glad for fremgang på tre viktige områder som angår fattige land: Skatteparadiser, fornybar energiinvesteringer og ansvarlig långivning til stater.

Vi må banke på kirkedørene, Brende

Om Norge virkelig ønsker å gjøre en forskjell i Burundi, så må vi bruke ressursene på de riktige stedene. Vår støtte til fredsprosessene i AU og FN er viktige, men om vi skal skape fred og forsoning på grasrota i Burundi, så må Norge også ty til Guds hus.

Oljefondet kan bli grønn motor

Med oljefondet setter Norge et gigantisk fotavtrykk på verdens klima. Men denne uka kan Stortinget gjøre oljefondet til en motor for det grønne skiftet.

Saman mot kniven

– Det er berre eit hol igjen til menstruasjonsblod og urin, seier Kidist Belayneh. Ho fortel om ei kulturell rite som vil få dei fleste til å grøsse. Ei kulturell rite ho kjempar mot saman med prestar og imamar.